Blog

Treningi na siłowni, czy w domu to ważny krok w stronę lepszej sylwetki. Niewątpliwie najlepsze efekty dają te ćwiczenia, które są spójne i nastawione na konkretne cele. Większość osób ciągle jednak ćwiczy bez planu treningowego, co często przekłada się na brak pożądanych efektów. Czym dokładnie jest taki plan i dlaczego warto ćwiczyć z trenerem personalnym? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Czym jest plan treningowy?

O planie treningowym większość z nas słyszała. Jednocześnie niewiele osób wie, na czym on dokładnie polega. W istocie plan treningowy to dokładna rozpiska rodzaju, intensywności i częstotliwości ćwiczeń. Jest on tworzony przez trenera personalnego w oparciu o indywidualne cechy, cele i potrzeby każdego podopiecznego.

Trening z trenerem personalnym rozpoczyna się od rozmowy i zgromadzenia potrzebnych informacji. Na ich podstawie powstaje indywidualny plan treningowy, którego celem jest dobór ćwiczeń i aktywności do potrzeb i stanu zdrowia klienta. Duże znaczenie ma również fakt, że taki plan treningu jest dopasowany do stylu życia osoby, która będzie z niego korzystać. Nie każdy dysponuje taką samą ilością czasu, którą mógłby przeznaczyć na siłownię. Trener pomaga w dobraniu ćwiczeń w taki sposób, aby dawały efekty w konkretnym okresie czasu.

Czego nie dowiesz się z darmowych planów treningowych?

W internecie można z łatwością znaleźć gotowe plany treningowe dostępne dla każdego za darmo. Takie rozwiązanie w niektórych przypadkach może okazać się przydatne, jednak trzeba podkreślić, że nie można oczekiwać od nich takich efektów, jak od planów indywidualnych, tworzonych przez trenerów personalnych.

Każdy człowiek, które podejmuje się ćwiczeń ma swoje własne cele. Zazwyczaj chcemy schudnąć, wyrzeźbić sylwetkę, poprawić ogólną kondycję i swój stan zdrowia. Nie da sie jednak ukryć, że nasze potrzeby i możliwości różnią się od siebie. Darmowe plany treningowe tworzone są dla szerokiego grona odbiorców, dlatego siłą rzeczy muszą być dosyć ogólne.

Nie da się zawrzeć w nich indywidualnych kwestii, takich jak osobiste ograniczenia, doświadczenie i kondycja, jednostki chorobowe, predyspozycje, czy wreszcie cele, do których dążymy. Właśnie dlatego darmowy plan treningowy nie ma szansy dopasować się do potrzeb konkretnego trenującego. W takim planie nie znajdziemy więc ani dobrze dopasowanego ciężaru wyjściowego, ani odpowiedniej progresji. W tym wypadku szansa na to, że ogólniki przełożą się na realny wynik jest bardzo niska.

W indywidualnych planach treningowych uwzględnione są również kwestie stylu życia klienta. Trener personalny analizuje to ile czasu jego podopieczny może spędzić na siłowni i pod tym kątem dobiera zestaw najbardziej efektywnych ćwiczeń. W przypadku dostępnych w internecie darmowych planów takie dopasowanie nie jest niestety możliwe.

Jak długo korzystać z takiego planu treningowego?

Podczas indywidualnych konsultacji z trenerem personalnym zostaje utworzony plan treningowy dopasowany do potrzeb i oczekiwań klienta. Często jednak można spotkać się z wątpliwościami – jak długo trwa wykonywanie takiego planu? W jakim czasie należy z niego korzystać, aby otrzymać spodziewane efekty? Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, ponieważ każdy plan treningowy dopasowywany jest indywidualnie do każdego klienta.

Zazwyczaj plan treningu z trenerem personalnym rozłożony jest na okres czterech-sześciu tygodni. Dokładna długość jest oczywiście zależna od wielu czynników, takich jak forma wyjściowa, oczekiwane cele, stan zdrowia i czas, jakim klient dysponuje na co dzień.

Czy darmowe plany treningowe są złe?

Wszystkie wymienione wyżej argumenty jasno wskazują na to, że plany treningowe tworzone indywidualnie przez profesjonalistów są znacznie lepszym rozwiązaniem niż te darmowe, które są dostępne w internecie. Czy to jednak oznacza, że te ostatnie są złe i nigdy nie warto z nich korzystać? W żadnym wypadku! W wielu przypadkach darmowy plan jest świetnym punktem wyjścia do rozpoczęcia ćwiczeń i zmian w swoim życiu.

Trzeba jednak podkreślić, że nie są one dostosowane do indywidualnych preferencji ćwiczącego. Właśnie dlatego jeżeli myślisz nad poważnym treningiem, który przez dłuższy czas ma przynosić określone efekty, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie trening z trenerem personalnym. Również osoby z chorobami przewlekłymi (w tym z otyłością) powinny rozpocząć treningi pod okiem specjalisty, który w razie potrzeby skoryguje nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy chcemy schudnąć, czy wyrzeźbić sobie sylwetkę, efektywne i spójne plany treningowe to klucz do doskonałych rezultatów. W przeciwieństwie do darmowych planów dostępnych w internecie nie są ogóle, tylko dostosowane indywidualnie do potrzeb, preferencji i zdrowia każdego klienta. Z darmowych planów można oczywiście korzystać, jednak warto mieć na uwadze, że nie będą one w stanie zmaksymalizować efektów i zapewnić na siłowni pełnego bezpieczeństwa.