Blog

Praca nad własną sylwetką posiada szerokie spektrum zalet. Wizyty na siłowni mogą bowiem skutkować nie tylko poprawieniem naszej ogólnej aparycji i samooceny, ale również mogą mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie. Aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę, należy jednak uzbroić się w cierpliwość, albowiem proces ten pochłania relatywnie dużo czasu. Co więcej, w wielu przypadkach efekty treningów mogą być niezauważalne, a progres – bardzo znikomy. Niesatysfakcjonujące efekty w większości przypadków wynikają z niewiedzy społeczeństwa, dlatego eksperci nawołują do przestrzegania pewnych obligatoryjnych zasad. Wielu z nich zaleca również skorzystanie z pomocy trenera osobistego, dzięki któremu jakość treningów może zostać znacznie poprawiona. Ogólnie przyjęto, że istnieje pięć podstawowych błędów, które przyczyniają się do spowolnienia progresu na siłowni.

1. Nieodpowiedni plan treningowy

Jedną z najczęstszych przyczyn, która hamuje nasz rozwój na siłowni, jest nieodpowiedni plan treningowy. Należy pamiętać, że każdy plan treningowy powinien być dobierany indywidualnie w zależności od warunków fizycznych danej osoby. Wiele początkujących osób zapomina jednak o rozpisaniu planu treningowego i ćwiczy w sposób chaotyczny oraz nieuporządkowany. Takie postępowanie jest jednak niewłaściwe, albowiem przyczynia się do spowolnienia rozrostu tkanki mięśniowej. Niezwykle istotne jest również, aby plan treningowy został sporządzony sumiennie i precyzyjnie. W tym celu warto dokładnie rozpisać wykonywane ćwiczenia i uwzględnić zarówno te ze specjalistycznym sprzętem, jak i te bez niego. Aby plan treningowy był skuteczny, można skorzystać z pomocy trenera personalnego. Trening z trenerem personalnym będzie bowiem nie tylko przyjemniejszy, ale również bardziej efektowny.

2. Brak monitoringu postępów

Jednym z najczęstszych błędów osób pracujących nad własną sylwetką jest niemonitorowanie swoich postępów. Prowadzenie dziennika treningowego jest absolutnie obligatoryjne, a sumienne zapisywanie swoich wyników niezbędne, jeżeli zależy nam na skutecznym progresie. Wiele osób bazuje tylko na pamięci i sądzi, że zapisywanie wyników jest niepotrzebną stratą czasu, jednak takie podejście jest niewłaściwe. Pomiary powinno dokonywać się przynajmniej raz w tygodniu, ponieważ regularna kontrola swoich wyników pozwala zauważyć, czy nasz rozwój przebiega w prawidłowym tempie. Precyzyjna kontrola osiąganych wyników umożliwia również prawidłowe dobieranie ciężaru i zmniejszanie lub zwiększanie go w zależności od określonej potrzeby. Przy prowadzeniu dziennika treningowego pomocne może okazać się wsparcie specjalistów. Trener osobisty odpowiada bowiem nie tylko za czynniki motywacyjne, ale również dobiera odpowiednie metody treningowe.

3. Nieregularne treningi

Najpoważniejszym grzechem początkujących osób na siłowni są nieregularne treningi. W większości przypadków to właśnie one przyczyniają się do tego, że nie dostrzegamy zmian w wyglądzie naszej sylwetki. Szukanie wymówek i opuszczanie treningów ma olbrzymie znaczenie w hamowaniu naszego rozwoju, dlatego wszystkie osoby, które chcą rozpocząć pracę nad swoim ciałem, powinny wytrwale dążyć do celu. Istotna jest samodyscyplina i wiara we własne możliwości, a opuszczanie treningów z powodu braku chęci jest absolutnie zabronione. O odpowiednią motywację i zaangażowanie zadba trener personalny. Dzięki jego wsparciu możemy liczyć na przyspieszenie swojego progresu.

4. Nieodpowiednia dieta

Oprócz regularnych treningów i odpowiedniej samodyscypliny ważna jest również prawidłowa dieta. Nie jest bowiem tajemnicą, że chodzenie na siłownię to dopiero połowa sukcesu, ponieważ zauważenie efektów jest możliwe dopiero wtedy, gdy będziemy przestrzegać naszego planu żywieniowego. Dieta jest oczywiście wybierana w zależności od konkretnego przypadku. Jeżeli chcemy zbudować masę mięśniową, to zalecana jest nadwyżka kaloryczna. Jeśli natomiast zależy nam na zrzuceniu zbędnych kilogramów, to obowiązkowy jest deficyt kaloryczny. Każda dieta powinna być odpowiednio zbilansowana, a osoby, które chcą zauważyć poprawę w swoim wyglądzie, powinny pamiętać o liczeniu kilokalorii. Aby prawidłowo ustalić zalecaną wartość energetyczną, warto skorzystać z pomocy trenera osobistego. Samodzielne ustalanie dziennej liczby kilokalorii może być bowiem nieskuteczne, dlatego lepiej poprosić o poradę profesjonalistę w tej branży.

5. Brak regeneracji

Czynnikiem, który hamuje nasz rozwój, może być także brak regeneracji. Wiele osób chce jak najszybciej zbudować wymarzoną sylwetkę, w efekcie czego spędza na siłowni zbyt wiele czasu. Takie postępowanie jest jednak niewłaściwe, gdyż może prowadzić do przetrenowania. Zbyt częsta realizacja treningów nie przynosi zamierzonych skutków, dlatego niezwykle ważne jest, aby pamiętać o regeneracji. W tym celu warto ustalić sobie dni wolne od treningów, a także pamiętać o odpowiedniej długości snu. Podczas rozpisywania planu treningowego należy wziąć pod uwagę swoje predyspozycje, możliwości i doświadczenie, toteż istotne jest, aby nie przesadzić z liczbą treningów w tygodniu. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki będzie bowiem możliwe tylko wtedy, gdy praca na siłowni będzie przebiegała w rozsądnych i zdrowych warunkach.